ACTUEEL
Je nalatenschap regelen als ondernemer
- oktober 27, 2017
- Door: Redactie
- Categorie: Financieel Financiële planning Life events Werk
Het opbouwen van een eigen zaak kan de rode draad van je leven zijn. Maar wat gebeurt er met jouw onderneming als dat leven plotseling eindigt? Wie neemt het roer over als jij er niet meer bent of als je door een ernstige ziekte of ongeval niet meer kunt handelen? Het lijkt misschien ver weg, maar dit kan zich plotseling aandienen. Als jouw nalatenschap dan niet is geregeld, kan dat veel problemen opleveren. Om te garanderen dat je bedrijf ook als jij er niet meer bent in goede handen is, is het verstandig tijdig belangrijke zaken op papier te zetten. Daar kun je niet vroeg genoeg over nadenken.
Je nalatenschap op papier
Als je werk je lief is, dan wil je niet dat wat je hebt opgebouwd instort als je komt te overlijden. Om te voorkomen dat je nabestaanden en de werknemers van je bedrijf voor een grote chaos komen te staan, kun je de verdeling van jouw erfenis dan ook het beste officieel zwart op wit vast laten leggen.
Als je hebt nagedacht over wie jou in je bedrijf moet gaat opvolgen, kun je dat laten opnemen in een testament. Daar staat in wie je erfgenamen zijn en bijvoorbeeld ook hoe jouw opvolger de zaak dient te gaan leiden. Als jij bepaald hebt wie het roer overneemt, voorkom je dat je werknemers te maken krijgen met een plotselinge overname. Ook kun je laten registreren wie precies beslissingsbevoegd is binnen jouw bedrijf. Dat schept helderheid op de werkvloer. Door een testament op te stellen kun je dus ook na je dood nog voor je personeel zorgen.
Iets wat vaak vergeten wordt maar in deze digitale tijd ook belangrijk is, is het regelen van jouw digitale nalatenschap. Inlogcodes voor (bedrijfs)websites, sociale media van jezelf en het bedrijf, digitaal bankieren kun je bijvoorbeeld in een -eventueel digitaal- dossier vastleggen, zodat al deze accounts, ook na jouw overlijden, verder beheerd kunnen worden.
Levenstestament
Voor het geval dat je nog in leven bent maar niet meer bekwaam om zakelijk te functioneren, bestaat er de mogelijkheid om een levenstestament te laten maken. Een levenstestament hebben kan handig zijn voor als je dement bent geworden, een herseninfarct hebt gekregen of naar aanleiding van een ongeluk (eventueel tijdelijk) niet meer in staat bent om zaken te regelen. In een levenstestament kun je één of meerdere mensen een volmacht geven voor het behartigen van je zakelijke belangen. Denk maar aan het regelen van financiële zaken, zoals het doen van de belastingaangifte, het opnemen van geld, het betalen / opzeggen van verzekeringen enz.
Heb je geen levenstestament, dan kunnen jouw familieleden zelf naar de rechter stappen om een bewindvoerder te laten aanstellen die alle zaken mag waarnemen. Maar daar gaat altijd weer meer tijd overheen en bovendien moet een bewindvoerder regelmatig verantwoording afleggen of toestemming vragen aan de rechter, wat de snelheid van handelen ook weer beperkt. Met een levenstestament kun je er juist voor zorgen dat, in het geval jij als ondernemer het (eventueel tijdelijk) niet meer kunt, jouw bedrijf wel nog volgens jouw wensen kan verder gaan.
Geïnteresseerd? Als gecertificeerd financieel planners kunnen wij je helpen bij het opstellen van een levenstestament en het vormgeven van jouw nalatenschap als ondernemer.
Geef een reactie Reactie annuleren
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.